• Ik zie, ik zie … Verkeersleiders voorspellen de toekomst met de Trajectory Manager 

Soepel glijdt het vliegtuig richting de landingsbaan. Op de juiste hoogte. Met zo min mogelijk geluidsoverlast voor de omwonenden. Niet zo moeilijk. Ieder modern vliegtuig kan het. Tenminste, als er niemand anders in de lucht is waar de verkeersleiding rekening mee moet houden. En dát komt helaas zelden voor! Hoe kunnen we een Continuous Descent Approach mogelijk maken als meerdere vliegtuigen elkaar in de weg kunnen zitten?

Kunnen we in de toekomst kijken?

Dit vroeg Evert Westerveld, manager KDC bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zich ook af: “Hoe kan de verkeersleider zorgen voor voldoende afstand op het punt in de lucht waarop hij vliegtuigen samenvoegt op de naderingsroute? En kan de verkeersleider dat regelen ruim voordat het  ‘merge point’ (invoegpunt) wordt bereikt? Hoe kun je met een nauwkeurigheid van minder dan 30 seconden zien wat de afstand 20 minuten later is, ongeacht de windcondities?” 

Dat kan sinds 18 februari 2016!

Vanaf deze datum voert LVNL samen met Boeing en KNMI in KDC-verband trials in de nacht uit met de Boeing Trajectory Manager. Uit deze trials blijkt dat de Trajectory Manager voorspelt hoe laat elk vliegtuig op het ‘merge point’ is. Met een nauwkeurigheid van maar liefst 30 seconden. De Boeing Trajectory Manager wordt daarbij gevoed door high-resolution winddata van KNMI. En dit terwijl het vliegtuig nog buiten het Nederlands Luchtruim op kruishoogte is. 

Dankzij de hulp van de Trajectory Manager …

Deze hulp is hard nodig. Want ook in de relatief rustige nacht komt er veel verkeer uit verschillende richtingen en snel achter elkaar. Dit verkeer moet allemaal in juiste banen geleid worden om veilig te kunnen landen. ’s Nachts vliegt het verkeer vanaf het ‘merge point’ een Continuous Descent Approach (ook bekend als CDA). De verkeersleider mag het verkeer dan niet meer beïnvloeden boven land. 

… is rondcirkelen boven zee niet meer nodig
Zonder de Trajectory Manager moet de verkeersleider regelmatig boven zee gaan ‘vectoren’ (koersinstructies) om de juiste afstand te garanderen (zie figuur hieronder). Mét de Trajectory Manager kan het verkeer al bij de aangrenzende luchtverkeersleidingscentra beïnvloed worden. Of bij het binnenvliegen van de AMS FIR. Vliegtuigen kunnen daarna ongestoord naar de landingsbaan vliegen (zie de figuur hieronder). 

 

We zijn erg tevreden! 

Alina Zelenevska, projectleider LVNL, is enthousiast over de eerste resultaten: “We zijn inmiddels 12 trials verder. En we kunnen concluderen dat ook in drukke nachten (met 24 vluchten per uur) de nauwkeurigheid van de voorspelling binnen 30 seconden blijft. Daardoor kunnen vliegtuigen ongestoord hun aanvliegroutes vervolgen. Dit levert veel voordeel op in brandstofverbruik en verlaagt de werklast voor de verkeersleiders en piloten. We zijn dan ook erg tevreden met deze nieuwe tool, die in eerste instantie alleen voor de nacht beschikbaar is. De uitdaging om hier een operationeel systeem van te maken staat hoog op onze prioriteitenlijst!

Hieronder kunt u filmpjes van de Night-OWL trials en een kijkwijzer downloaden.

Zoeken

Opdrachtgevers

ienm

Partner KLM

Partner Luchtverkeersleiding