Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is bezig met de eerste proeven op de luchthaven Schiphol van een prototype van Boeing´s Trajectory Manager. De 'Night Optimal Way to Land', of Night OWL proef, is gestart op 1 februari en zal doorgaan tot eind mei met een aantal vooraf geplande test nachten. Het systeem stelt Schiphol Approach en Amsterdam Radar in staat om gezamenlijk inkomend verkeer te begeleiden naar een bepaalde tijd op het punt van samenvoeging. Het geteste concept wordt gezien als een belangrijke enabler voor glijvluchtnadering naar luchthaven Schiphol tijdens de nacht. 

Het prototype Trajectory Manager is een gezamenlijke ontwikkeling van het KDC, het Knowledge and Development Centre Mainport Schiphol, waarin KLM, Luchthaven Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) hun innovatie inspanningen op het gebeid van Air Traffic Management (ATM) combineren. Boeing werkt sinds 2002 met KDC aan het ontwikkelen van innovatieve ATM-oplossingen. Chip Meserole (Programma leider, Boeing): " The Night OWL proef is één van de meest veelbelovende resultaten van de samenwerking tot nu toe ."  

Arrival Management
Omgevingsrestricties beperken het ingrijpen van een verkeersleider in het terminal controlegebied (TMA). De uitdaging van Amsterdam Radar is dan ook om vliegtuigen aan de TMA te leveren binnen zeer nauwe toleranties van de planning. Momenteel is de ondersteuning van het systeem onvoldoende om de vereiste nauwkeurigheid te bereiken. Jasper Daams (General Manager Strategy & Performance, LVNL): " Door het gebruik van het Boeing prototype waren we in staat om het verkeer samen te voegen zonder sequencing, zelfs aan het einde van de drukkere nachtperiode. Onze luchtverkeersleiders waren in staat de effecten van snelheid, koers en hoogte veranderingen te zien vóór het doorgeven aan piloten. Wij geloven dat het Boeing prototype als instrument veelbelovend is voor de ontwikkeling van LVNL's Arrival Management. "  

Het Koninklijk Meteorologisch Instituut Nederland, KNMI
De prestaties van de Trajectory Manager zijn sterk toegenomen door accurate wind informatie, geleverd door het KNMI. Wind en temperatuur observaties in de bovenste luchtlaag, afkomstig van Mode-S EHS surveillance data, worden ieder uur geassimileerd in het HIRLAM weermodel om de ramingen te verbeteren. Evert Westerveld (Manager KDC bij LVNL): "KNMI heeft bijna 10 jaar geïnvesteerd in de ontwikkeling van meer accurate meteomodellen voor de luchtvaart.  Deze investering betaalt zich nu uit. "  

Live-proef
Tijdens de proeven werd Amsterdam Radar bijgestaan ​​door Maastricht UAC door middel van coördinatie van de aankomst van berichten in het systeem, waardoor de proef een waar multi-actor trajectory management display werd. De naderingseenheid kon verkeer samenvoegen zonder vectoring, zelfs aan het einde van de drukkere nachtperiodes.

Zoeken

Opdrachtgevers

ienm

Partner KLM

Partner Luchtverkeersleiding


Wat is KDC?

Stichting Knowledge & Development Centre (KDC) heeft zich tot doel gesteld waardevolle en innovatieve oplossingen te vinden voor de duurzame ontwikkeling van de Mainport Schiphol. In het KDC werken de partners KLM, Schiphol en Luchtverkeers- leiding Nederland (LVNL) samen met universiteiten en kennisinstellingen om de Schiphol operatie te innoveren.